Als je merkt dat je communicatie niet goed verloopt, kunnen de volgende tips de communicatie verbeteren:
- Signaleer de storing
- Duid ze naar communicatieniveau
- Onduidelijkheid over inhoud (gespreksonderwerp, uitgewisselde informatie )
- Onduidelijkheid over procedure (agenda, tijd, plaats, afspraken)
- Storing op relatieniveau (beelden over elkaar, verwachtingen ten aanzien van rol en sfeer)
- Storing op emotieniveau (spanning, ongenoegen, irritatie)
- Verwoord de storing in termen van communicatieniveau: ‘Ik merk dat we langs elkaar heen praten‘, of ‘Ik zie dat je heel boos bent‘
- Ga na of de ander de storing ook bemerkt heeft
- Zoek naar een manier om de storing op te heffen.
Vraag na een vergadering of ontmoeting:
-
- Waarom liep het zo stroef?
- Waarom raakte ik geïrriteerd?
- Waarom werd de ander terughoudend?
- Wat deed ik verkeerd?
- Wat zou ik de volgende keer anders doen?